tisdag, oktober 13, 2009

Försvar, Visioner & Thomas Bodström

Först och främst vill vi här på Bloggokrati skänka Thomas Bodström en tanke. Det måste ha känts sådär halvkul att, när debatten rasar som värst om huruvida han sköter sitt jobb som riksdagsledamot på bästa sätt, se sig själv stå och spotta och peka finger åt ett gäng komiker på kanal fem igår? Visst, det var ca ett år sedan programmet spelades in men timingen kunde knappast ha varit sämre för Bodströms del.

I övrigt har vi tänkt att detta ska bli lite utav ett försvarstal där vi lovar bot och bättring för jag vet inte vilken gång i ordningen. Som ett led i att bli något mer kontinuerliga i vår verksamhet har vi här på Bloggokrati dragit upp lite riktlinjer inför det kommande året. Det första steget är att vi har börjat fila lite på ett projekt som ska presenteras inom kort. Vi har valt att kalla det ”Röster från verklighetens Sverige”. Håll utkik på just denna sida för mer information.

Den andra punkten består av en lite närmare granskning av vilka frågor som kan tänkas bli heta valpotatisar i den stundande valrörelsen. Eftersom borgfred, finanskris och allt annat på samma gång har gjort den svenska inrikespolitiska debatten lika inspirerande och livfull som en Roy Andersson-film så tänkte Bloggokrati göra sitt för att öka temperaturen något i alla fall. Vi kommer presentera en ny fråga varannan vecka och kan förhoppningsvis bjuda på både fördjupning och externa kommentarer i ämnet.

Sist men inte minst vill vi passa på att redan nu kommentera lite av det som hänt på sistone. Vi börjar med våra grannar i väst. Norge. Hur är man egentligen möblerad i de inre delarna av huvudet när man slänger iväg ett av världens finaste pris som om det vore en Alladin-ask? Här har du kompis för att du säger så fina saker och verkar vara en särdeles schysst kille. Norge har gjort oss besvikna många, många gånger förr, men det här tar, om uttrycket ursäktas, priset. Till och med Obama själv måste ju ha undrat hur detta gick till. Ska vi inte ta och ge honom litteraturpriset också, med en gång. Han har ju ändå skrivit några böcker. Nej Norge det här håller helt enkelt inte. Bara för att Nobel själv, i trolig sinnesförvirring, gav er privilegiet att dela ut fredspriset så behöver ni inte visa prov på samma typ av sinnesförvirring år efter år. Norska Nobelkommitén borde däremot ta en tur över Östersjön och erbjuda sina tjänster till den baltiska banksektorn. För är det något de är bra på så är det devalvering.

Medan ni väntar på att vi ska gå vidare med våra små projekt kan ni ta er en titt på den här sidan, som PJ Anders Linder tipsar om i dagens SvD.

Den eminente Bo Pellnäs brukar avsluta sina debattinlägg med att han anser att Gotland bör försvaras. Vi instämmer till fullo men skulle vilja göra ett litet tillägg. Det är på tiden att någon i det här landet också försvarar Försvaret och försvarsfrågorna. Alliansen har i dagarna tillsatt tio nya arbetsgrupper, där en av dessa tio ska ta fram en ny utrikes- och försvarspolitik. Det är bara att hoppas att de tänker fort och tänker om på området. Annars finns risken att oppositionen gör försvarsfrågan till sin och då lär vi få se strömhopp av sälla skådat slag från missnöjda alliansväljare.

tisdag, september 15, 2009

Sahlin riskerar att få en dålig norgehistoria i knät!

För första gången på 16 år har alltså en norsk regering lyckats bli omvald. Jens Stoltenberg och hans Arbeiderparti lyckades klara sig kvar vid makten och bildar, om inget oväntat händer, återigen regering tillsammans med Sosialistisk Venstre och Senterpartiet. Hur pass väl detta utfall går att jämföra eller applicera på svensk politik kan man diskutera, men vissa paralleller känns ändå relevanta.
Svenska Dagbladet skriver i sin analys att detta ger en fingervisning inför det svenska valet 2010 och att det kommer att fungera som inspirationskälla för de andra nordiska socialdemokratiska partierna. Bloggokrati skulle snarare vilja vända på resonemanget och påstå att den norska socialdemokratiska valsegern ger ny tändvätska åt den svenska borgerliga alliansen. Även om det är en socialdemokratisk politik som har segrat i vårt västra grannland så anser vi på Bloggokrati att Stoltenbergs regering har fler likheter med den sittande svenska regeringen än med sina socialdemokratiska kollegor i opposition.

Det som kanske starkast förenar den norska regeringen med den svenska är enigheten. Stoltenberg har lyckats med det som också Reinfeldt har lyckats med, nämligen att hålla en enad front i sin regering. Den norska borgerliga oppositionen däremot har inte klarat av av skapa en enighet under valrörelsen. Den kanske främsta anledningen till detta stavas Fremskrittspartiet. Det norska populistiska partiet, med hjärtefrågor snarlika de svenska Sverigedemokraterna, har i och med sin storlek varit en splittrande faktor i det borgerliga arbetet med att skapa en enad front mot Stoltenbergs regering. Fremskrittspartiet är, med sina 22,1% av rösterna, Norges näst största parti. I det här fallet, som i så många andra, är storleken av uppenbar betydelse. Ett parti av Fremskrittspartiets art är helt klart kontroversiell som samarbetspartner och dess storlek blev i det här fallet deras och hela den norska borgerlighetens fall. Ett parti i ex Sverigedemokraternas storlek, dvs runt 4%, är betydligt lättare att bortse ifrån och negligera än ett parti i samma storlek som de svenska Moderaterna. När de borgerliga partierna i Norge skulle definiera sin politik och sitt eventuella deltagande i en framtida borgerlig regering kunde man helt enkelt inte bortse från Fremskrittspartiet. Deras kontroversiella politik och deras karismatiska partiledare Siv Jensen blev uppenbarligen ett för tungt ok att bära för de andra borgerliga partierna.

En andra viktig faktor i jämförelsen mellan de nordiska grannarnas politiska vardag är trygghetsfaktorn. Det norska folket röstade efter devisen ”man vet vad man har men inte vad man får” och valde ett beprövat kort framför en okänd opposition. Detta talar också mer för att den nuvarande svenska regeringen skulle få förnyat förtroende framför att en, än så länge relativt diffus opposition, skulle föräras med regeringsmakten. Även om resultaten av väljarundersökningarna är lika differentierade som Kändisdjungeln är uselt så finns det en undersökning där trenden är extremt tydlig, nämligen den om vem svenska folket helst ser som statsminister. Reinfeldt leder i samtliga sådana undersökningar och har så gjort under snart tre år. I en undersökning, gjord av Demoskop, är Sahlin inte ens förstaval hos sina egna sympatisörer. Där är den förlorade dottern, Margot Wallström, etta och advokaten med deckarambitioner seglar in på en hedersam andraplats. Det säger väl det mesta, socialdemokratiska sympatisörer vill alltså inte ha sin egen partiledare som statsminister, varför skulle de då välja ett regeringsalternativ med henne som ledare?

Nej, den norska återvalda röd/gröna regeringen borde skänka huvudbry snarare än glädjefnatt till partistyrelsen på Sveavägen 58.

/J. Nyström

torsdag, september 10, 2009

Återuppståndelse och grannsamverkan!

Efter en lång och välstrukturerad sommar är Bloggokrati äntligen tillbaka i bloggosfären. Den Sverigebaserade delen av Bloggokrati har jobbat i statens tjänst under sommaren och spenderat många långa dagar mitt i centrala Stockholm, vilket ju aldrig är fel. Den Schweiziska delen av bloggredaktionen har jobbat med revolutionerande upptäckter, som vanligt med andra ord, och dessutom slipat på sitt franska uttal.

Men vart har då alla analyser och kommentarer varit under sommaren undrar ni. Lugn, bara lugn, vi kan glädja er med att det faktiskt inte har hänt så värst mycket under sommarmånaderna som man kanske kan tro. Riksdagens ledamöter har, precis som universitetsstudenter, sommarlov och skillnaden mellan de två grupperna är bara att studenterna vanligtvis jobbar extra under sommaren... Så aktiviteten har varit i det närmaste noll. Lite har dock hänt och vi tänkte beta av det lite snabbt:

  • Moderaterna har haft partistämma i Västerås. På denna slog man fast att LAS inte ska röras och att alla som tycker att den kanske ändå bör luckras upp en aning är revolutionärer. Dessutom hade partiledningen kommit fram till att det var dags för Moderaterna att bli det statsbärande partiet i Sverige... Ordförande Reinfeldt passade även på att ta med Tage Erlander på ett hörn... Det här underlättar onekligen för Socialdemokraterna, för nu behöver de inte hålla någon partistämma i år eftersom Moderaterna redan behandlat alla deras kärnfrågor.

  • Sverige har tagit över som Ordförandeland i EU. Reinfeldt och regeringen företräder nu inte bara oss svenskar utan i runda slängar 500 miljoner Européer. Samtidigt som vi skålar in det nya året i mörker och kyla lämnar Sverige över stafettinnen till Spanien.

  • Det svenska rättsväsendet har fått tillskott i kassakistan på en sisådär fyra miljarder. Motiveringen är att det helt enkelt finns hål att fylla och att polis och rättsväsendet är fundamentala trygghetsinstitutioner för det svenska samhället och dess medborgare. För försvarsmakten gäller dock samma bud som tidigare, ni kan inte sköta er egen ekonomi och kommer inte få en spänn inom överskådlig tid... det är tydligen skillnad på skydd och skydd.

  • Den rödgröna alliansen har kommit överens om att man troligtvis kommer att bli överens om vad man ska vara överens om innan valet 2010. Däremot tycks det råda vissa meningsskiljaktigheter om vissa saker som man inte är överens om. Det är dock mest småsaker låter man hälsa typ skatterna, skolan, privatiseringar och lite annat. Helt överens är man ändå om att den nuvarande regeringen inte gör ett enda rätt. Ja, bortsett från skattesänkningarna då, som både S och MP ställer sig bakom till viss del, dock inte fullt ut, vilket de båda är helt överens om. De är inte helt överens med V dock men de är överens om att de ska meddela väljarna i god tid före valet om vad de är överens om. Så håll ögon och öron öppna säger jag bara!

Det var väl ungefär vad som har hänt under sommarmånaderna. Så nu släpper vi solen och rosévinet och kastar oss över hösten med allt vad den har att erbjuda.

Vilket år vi har framför oss!

Om ett år och nio dagar är det dags för Riksdagsval. Innan dess hinner vi klämma in ett kyrkoval och vi kommer också med spänning att följa politiken i Norden, där Norge går till valurnorna redan nu på måndag. Bloggokrati återkommer inom kort med en liten fördjupning kring det Norska valet. Dessutom kommer det snart att dyka upp ett litet kalendarium över vad som händer på den politiska scenen i närtid.

Tills dess, välkomna tillbaka till ett händelserikt år med Bloggokrati vid er sida!

* * * * * * * * * *

torsdag, juli 09, 2009

Karolinska sjukhuset & Sahlgrenska läggs ned!

Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge och Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg läggs ned vid årsskiftet Enligt TT beror det på att sjukhusens ekonomi har skurits ned så pass mycket att sjukhusens kärnverksamhet, att leverera sjukvård och hjälp till svenska medborgare, har försummats. Sveriges största tidningar rapporterar att deras läsare tycker att verksamheten verkar fungera så pass dåligt att man lika gärna kan lägga ner sjukhusen, och nu ser det alltså ut som att detta blir verklighet. Ledningarna på de båda sjukhusen har vid ett flertal tillfällen påtalat att sjukvårdsverksamheten måste vara första prioritet och att ekonomiska beräkningar och omfördelningar inte kan vara det som styr. Socialminister Göran Hägglund, som ansvarar för hälso- & sjukvårdsfrågor har dock avfärdat ledningarnas krav och påtalar att vi lever i en ny tid nu och att vi inte kan hålla fast vid sjukvårdssystem och vårdinrättningar från en svunnen tid. Istället måste vi kunna tänka i nya banor kring sjukvården och hur den ska bedrivas i framtiden.

Hägglund kommer imorgon, på DN-debatt, att presentera en ny inriktning för svensk sjukvård. Enligt vad Expressen och SvD, som har fått ta del av förslaget, rapporterar så kommer fokus att ligga på portabla sjukvårdsteam som snabbt ska kunna sättas in i områden där behovet av sjukvård är som störst. Dessa sjukvårdsteam ska, enligt Hägglund, även kunna sättas in utomlands, både för att hjälpa svenskar utomlands men också för att hjälpa andra länder där sjukvården är kraftigt eftersatt. Förslaget slår fast att Sverige kan minska belastningen av utländska patienter på sin inhemska sjukvård genom att sätta in sjukvårdsinsatser i de länder där sjukdomsfallen uppstår. Det finns idag inga exakta uppgifter på storlek, utrustning eller utbildning hos de portabla sjukvårdsteamen, men Hägglund säger, enligt DN, att det absolut kommer att finnas en tillräcklig vårdförmåga för att kunna erbjuda vård både i Sverige och utomlands.

Ovanstående kanske låter absurt och löjligt? Självklart ska inte dessa två sjukhus läggas ned, hur skulle det se ut om man tog bort en av samhällets viktigaste skyddsinstitutioner. Hela samhället skulle påverkas och de svenska medborgarna skulle bli utan en av sina absolut mest fundamentala samhällsfunktioner. Men tar vi och byter sjukvård mot försvar och Hägglund mot Tolgfors, så ser ni att resonemanget inte är så långt ifrån verkligheten ändå.

Kanske är det så vi vill ha det? Kanske inte? Oavsett vilket så bör försvarsdebatten i det här landet föras med normal samtalston och inte med viskningar. Dessutom måste fler av de aktörer som påverkas, direkt eller indirekt, av den svenska försvarspolitiken säga sitt om hur de tycker att den ska se ut i framtiden! Det måste vi kunna kräva i en demokrati, att en av samhällets mest fundamentala verksamheter inte bedrivs med mockasinerna på!

onsdag, juli 08, 2009

Brevvänner, försvarsaffärer & Michael Jackson

För att citera statsminister Reinfeldt från en tv-debatt för nåt år sedan, "den som hängde med på det där kan ju ringa en kompis". Statsministern riktade sig då mot Mona Sahlin, men kommentaren går precis lika bra att applicera på turerna kring Hägglundsaffären. Nu går alltså FMV ut och säger att Hägglunds produkt, SEP, var ett bättre alternativ än Patrias produkt. Ändå rekommenderade de regeringen att köpa den senares. För en lekman som undertecknad ter det sig ju något underligt att man alltså investerar nära på en miljard kronor i ett projekt, jämför den produkt man investerat pengar i med en annan produkt, kommer fram till att den produkt man redan investerat en miljard i är bättre än den produkt man jämför med och ändå väljer bort den...? Som sagt, den som greppar logiken i det agerandet kan mycket väl ringa både en och två kompisar.

För den något mer konservativa delen av befolkningen går det bra att höra av sig till sina vänner på samma sätt som BAE-chefen David Allot, via brev vill säga. Nu kanske inte Allot skulle kategorisera just den svenska regeringen som sina såtaste vänner, men han förärade dem i alla fall med ett brev. I brevet påtalade han sin och BEA:s besvikelse över på vilket sätt den svenska regeringen har behandlat hela affären. Han tillade också att detta riskerar att påverka hela BEA/Hägglunds verksamhet i Sverige vilket i slutändan kan leda till att bolagets anställda i Sverige kan tvingas lämna sina jobb. En miljard i redan investerade pengar plus massuppsägningar från Hägglunds i Sverige, i orter som redan idag är hårt ansatta av den rådande ekonomiska situationen. Det kan bli många röda siffror för Anders Borg om det blir verklighet.

Dessutom riskerar detta att träffa den berömda fläkten snarare än regeringen anar om man inte tar det på allvar. Borgerliga kärnväljare värnar försvarsfrågor. De har funnit sig i att bli överkörda gång efter annan under de senaste åren, troligtvis eftersom arbetslinjen och ekonomin har vägt upp regeringens behandling av försvaret. Detta kan dock visa sig vara droppen för många. Inte nog med att man från regeringshåll för en försvarspolitik med totalt fokus på ekonomi snarare än på försvarsbehov. I det här fallet har regeringen gjort exakt det den alltid beskyller oppositionen för att göra, slängt skattepengar omkring sig. Först investerar man en miljard av skattebetalarnas pengar i projektet, sen lägger man ytterligare skattemiljarder på en annan produkt. En produkt som nu alltså påstås vara sämre än den svenska. Det finns nog ett antal skattebetalare i det här landet som tycker ett och annat om det och bara för att oppositionen har gått med på att hålla tyst under EU-ordförandeskapet betyder det inte att väljarna gör detsamma.

****************************************

En helt annan sak.
Igår begravdes Michael Jackson. I en TV-sänd ceremoni fick hela världen ta avsked av the King of Pop. Ceremonin väckte dock en lite fråga hos undertecknad. Jackson hade så sent som förra året konverterat till Islam, men nästintill samtliga talare under ceremonin pratade i kristna termer. Dessutom inleddes och avslutades hela evenemanget med kristen bön, ledd av en kristen pastor. Alla fina ord om beundran över Jacksons mod att gå sin egen väg och att stå upp för det han trodde på får sig onekligen en törn när man inte ens låter honom lämna jordelivet i en ceremoni präglad av den tro han hade gjort till sin. Tydligen måste man skarva lite när miljarder människor ska se på när den amerikanska drömmen hyllas, en muslimsk högtid, till världens största artists ära, på bästa sändningstid i USA... skulle inte tro det va?

/ J. Nyström

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

tisdag, juli 07, 2009

Läppstiftshunden på hugget inför 2012!

Hon dök upp från ingenstans under valrörelsen. Plötsligt stod hon vid McCains sida och pratade om hundar och smink, eller om det var tvärtom, och blev över en natt högvilt på den storpolitiska arenan. Nu tar hon plats i strålkastarljuset än en gång. Alaskaguvenören Sarah Palin har bestämt sig för att sluta som just det, Alaskaguvenör alltså, för att… Ja, varför slutar hon? Frågorna är många och anledningarna något diffusa. Det enda återkommande svaret till Palins agerande är valrörelsen 2012. Det är då hon ska vara på topp och kunna presentera sig själv som en trovärdig kandidat till presidentposten. Vägen dit har bara börjat och den är troligtvis inte helt spikrak men hon har överraskat förr så vem vet kanske blir det lipstick bulldog som står där på den republikanska sidan 2012.

Här är några intressanta kommentarer i ämnet:

Why Sarah Palin Quit: The Five Best Explanations
Sarah Palin is a long distance runner, not a train wreck
Panicked over Palin

* * * * * * * * *

fredag, juli 03, 2009

onsdag, juli 01, 2009

Reinfeldt, Borg & Tolgfors av med mockasinerna!

Efter en tids tystnad tänkte vi här på Bloggokrati ta bladet från munnen och tycka till om ett och annat. Vi tänkte ta och börja med tyckandet angående att FMV förra veckan föreslog att regeringen köper pansarfordon av finska Patria. Fokus ligger egentligen inte på valet av Patria utan på valet att välja bort svensk/brittiska Hägglunds. Bolaget som man alltså givit i uppdrag att ta fram ett nytt pansarfordon och som investerat lite drygt en miljard kronor i projektet får alltså kalla handen från regeringen.

Beslutet är anmärkningsvärt på många sätt. Till att börja med kan man ifrågasätta hur man, i en av vår tids värsta ekonomiska kriser, kan välja att lägga svenska skattepengar i ett finskt statligt bolag och inte i ett svenskt bolag. Man kan också ifrågasätta hur man har tänkt från FMV:s och regeringens sida när man väljer att hugga Hägglunds i ryggen som man gör nu.

Genom att regeringen aktivt säger nej till SEP tappar inte bara Hägglunds en affär. De får dessutom extremt svårt att sälja fordonet till andra länder, eftersom det blir väldigt svårt att bedyra produktens förträfflighet när inte ens det egna landet har valt att investera i den.

En annan aspekt som bör tas i beaktning är den rent samhällsekonomiska. Regeringen väljer utan vidare att lägga svenska skattepengar i utländska fickor och gör genom detta, med absolut största sannolikhet, så att folk förlorar jobben i Örnsköldsvik. En stad där arbetslösheten har ökat med närmare 62 % sedan maj förra året. Denna stad vill alltså regeringen utarma ytterligare på jobb. Mycket märkligt tänkt på alla plan, inte minst om man tar med regeringens vurm för arbetslinjen i beräkningen.

Nu tänker ni troligtvis att varför ska man bedriva konstgjord andning på svensk försvarsindustri om man kan köpa billigare produkter någon annan stans. En relevant tanke absolut och något som kanske kunde ha diskuterats om vi hade haft minsta tillstymmelse till försvarsdebatt i det här landet. Problemet är bara att man inte kan fatta ett sådant beslut lite över en natt. Har man bett svenskt näringsliv att bygga upp en försvarsindustri får man också varsko näringslivet i mycket god tid om att man planerar en kursändring så att man ger företagen en sportslig chans att lägga om sin verksamhet. Men eftersom svensk försvarspolitik förs med mockasinerna på för att kunna smygas igenom så tyst som möjligt så är detta, tyvärr, bara en naturlig följd.

* * * * * * * * * * *

måndag, juni 22, 2009

Semsterstängt?

Ni som ännu inte har givit upp inför synen av en ouppdaterad blogg kanske undrar vad som hänt. Har Bloggokrati tagit semester efter EU-valet, har vi givit upp, begett oss till Västerbron och börjat studera konst eller har vi bara helt sonika stängt butiken? Svaret på samtliga frågor blir NEJ, vi är fortfarande med i matchen och kommer inom kort att börja leverera igen på allvar. Anledningen till denna tillfälliga stiltje är att arbetsbördan för undertecknad och min kollega i Schweiz, utanför själva bloggandet, ökat betydligt under sommarveckorna.

Men misströsta icke. Vi kommer hålla igång som vanligt, nu när vi har tillgång till både teknik, inspirerande miljö och många tankar och idéer angående den politiska arenan både inom och utanför vårt lands gränser. Vi har mycket att se fram emot under sommaren. Landets politiska höjdpunkt och tillika tjuvstarten på valrörelsen inför valet 2010, Almedalsveckan, drar igång på söndag då Vänsterpartiet är först ut. Därefter följer Sveriges ordförandeskap i EU, som startar den 1 juli. Sen rullar det på i en allt snabbare takt mot valdagen september 2010. Vi finns vid er sida och guidar er till vad ni bör veta. Så fortsätt med vanan att slänga ett ögonkast på bloggen under den närmaste tiden!

Fram tills dess att vi klämmer ur oss en saklig och välavvägd analys av det politiska läget i Sverige just precis nu så rekommenderar vi att ni tar er en titt på de länkar som följer här under:

Makthavare.se
Sveriges EU-ordförandeskap
CNN om valet i Iran
Almedalsnytt

Håll till godo. Njut nu av den tillfälliga sommarvärmen, när ni känner för att gå in igen så finns vi där lite som Mollgan eller Snusmumriken, helt enkelt som en vän som alltid ställer upp och som alltid levererar.

Väl mött inom kort.

/J. Nyström

onsdag, juni 17, 2009

Bloggokrati goes live!

Bloggokrati ska imorgon följa den sista partiledardebatten innan sommaren live, på plats i riksdagshuset. Då det finns en mycket suspekt regel att icke-journalister inte får ha med sig datorn upp på åhörarläktaren kommer själva kommentarerna inte att komma i realtid, men vi lovar att se till att få upp kommentarerna så snart som möjligt.

Vi ser med spänning fram emot vad partiledarna ska komma med som uppladning inför stundande Almedalsvecka och lovar att analysera både detta och det nyss avslutade EU-valet utförligt.

Återkommer inom kort!

* * * * * * * * * * * *

söndag, juni 07, 2009

Tack!

Nu är det över för denna gång.

Vi har alla sagt vårt om hur vi vill att Europaparlamentet ska se ut de närmaste fem åren. Vi har dessutom lyckats få med oss fler i skaran i just detta val, valdeltagandet har ökat med hela 6,7 %! Även om vi, enligt Bloggokratis syn på saken, är långt ifrån i mål när det gäller valdeltagande så är vi ändå en bra bit på vägen. Vi har även fått se en ny spelare på den politiska arenan i form av Piratpartiet. Samtidigt har Junilistan lämnat Europaparlamentet för denna gång.

Vi vill tacka alla för engagemanget som vi har mött under de senaste veckorna. Via kommentarerna och via mail har ni läsare visat att det finns ett politisk engagemang där ute i stugorna som bådar gott inför det stundande Riksdagsvalet 2010. Vi vill också tacka alla de partier som har ställt upp i den frågeenkät som vi skickade ut i början av maj. Vi hoppas att kunna bjuda på en likadan inför valet 2010 och på att vi då ytterligare kan utveckla bevakningen.

Vidare vill vi påpeka att det faktum att valet är över inte på något enda sätt innebär att aktiviteten hos oss på Bloggokrati avtar eller upphör, tvärtom. Nu ska vi se på saken från andra perspektiv och komma med analyser och kritiska kommentarer till både höger som vänster. Vi kommer att fortsätta kommentera politik i alla dess former med oförminskad frenesi och hoppas att ni väljer att följa oss även i fortsättningen!

Återigen stort tack för visat engagemang!

/Bloggokratin

--------------------------------------------------------------
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

lördag, juni 06, 2009

Sista minuten hjälp!

För er alla som ännu inte riktigt har bestämt er för vilka ni ska ge er röst imorgon så kommer här en favorit i repris. Klicka in på valkalkylatorn och svara på några frågor för att få lite vägledning i djungeln.

--------------------------------------------

"Det är vi som väljer - 7 juni!"

Läs om partiernas syn på valdeltagandet & om SMS-roulette gone EU-style!

Uppmärksama läsare upptäckte ju självklart att gårdagens rubrik inte riktigt överenstämmde med innehållet i inlägget. Enligt rubriken skulle det handla om valdeltagande men svaren berörde ju folkomröstningar och inget annat. Vi beklagar och åtgärdar detta omedelbart. I följande inlägg svarar nämligen partierna på just frågan om varför det historiskt sett har varit så lågt valdeltagande i de tidigare Europaparlamentsvalen.

Läs och reflektera över vad partierna säger. Har du ännu inte röstat så har du idag och imorgon på dig att göra det. Just precis HÄR ser du var din vallokal ligger.

Varför tror ni att det är så få svenskar som röstar i EU-valet ?

Piratpartiet

För att EU känns långt borta. Man känner inte en nära koppling till
vad som sker där. Man är inte engagerad i frågorna. Man känner kanske
en hjälplöshet - att min röst försvinner in i sorlet av miljonen
röster, och att ingen hör mig. Men vi i PP tror och hoppas att
deltagandet kommer att bli högre än någonsin i år, eftersom det nu
finns en fråga som engagerar som vi vill driva med en god portion
jävlaranamma. Vi vill gå in som en spjutspets i EU - fokuserade på ett
enda område som vi är övertygade om är superviktigt för folket. En
röst på PP försvinner inte i bruset. Alla förstår vad du skriker ut
med din röst när du röstar in pirater i EU-parlamentet.

Miljöpartiet - Per Gahrton

Många ogillar EU, vilket jag kan förstå, men röstskolk är fel sätt att
protestera, EU bestämmer ju om minst lika mycket som riksdagen eller
kommunfullmäktige


Feministiskt Initiativ

För att det är andra rangens val: det känns inte som om man som
enskild vare sig kan påverka eller att EU påverkar oss. Men ansvaret
till valskolket skall inte främst läggas på frånvarande väljare, utan
på oengagerade nationella politiker som faktiskt inte diskuterar
eu-frågor. Som gör eu-frågor till andra rangens frågor.

Folkpartiet

EU känns för många avlägset och abstrakt Få vet att det som beslutas
i EU påverkar oss alla i vår vardag, man säger att ca 80 % av den
kommunala politiken härstammar från EU. Det är en pedagogisk utmaning
att öka förståelsen för hur stor inverkan EU har för oss alla och öka
det demokratiska engagemanget för unionen.

Kristdemokraterna

Tyvärr är det så att valdeltagandet är lågt i hela Europa i
parlamentsvalet, så i det avseendet är inte Sverige unikt. Det är en
kombination att svenska medier inte skriver särskilt mycket eller
bevakar vad som händer i europeisk politik, men samtidigt måste här de
förtroendevalda ta ett större ansvar och se till att marknadsföra vad
de åstadkommer och vilka frågor som är aktuella i parlamentet.

Vänsterpartiet

Missnöje med EU och känslan av att besluten tas väldigt långt bort och
gynnar fåtalet, är säkert några av orsakerna.Det borde samtidigt vara
ett starkt skäl för att rösta in kandidater som ifrågasätter EU:s
färdriktning.

Junilistan

EU känns långt borta från människors vardag. Många tror tyvärr att besluten som fattas i Bryssel och Strasbourg inte berör dem utan att det är i Sveriges riksdag som makten över hur vårt land ska vara utformat finns. Det är fel. Faktum är att en betydande del, uppemot 70-80 procent, av samtliga beslut som hanteras av Sveriges kommuner direkt eller indirekt påverkas av EU-lagstiftning. Genom att informera om EU, dess för- och nackdelar och våga ta sakdebatten kan vi förhoppningsvis väcka människors intresse för EU och därmed stärka demokratin.

Sverigedemokraterna

Sveriges inflytande i Europaparlamentet är minimalt.

Centerpartiet

Det handlar dels om att de politiska partierna inte är tillräckligt bra på att informera om EU-valet och vad de olika partierna och kandidaterna står för. Avståendet ner till Bryssel känns för många alldeles för långt bort. Här har vi som politiska parti ett stort ansvar i att bättre nå väljarna och dels få dem att rösta och visa vad vi står i olika frågor. Sedan har ju även den enskilde ett eget ansvar att ta reda på information. Därför behöver den också bli mer synlig och lättillgänglig.

Socialdemokraterna - Olof Nyman, Lund

Det handlar om framför allt två skäl. För det första är folk kritiska till EU som institution. Och vill inte ge EU legitimitet genom att gå och rösta i Europaparlamentsvalet. Detta är en metod som hittills har varit ganska så framgångsrik eftersom EU-positiva förespråkare hela tiden framhäver att fler måste delta i parlamentsvalet. Det andra skälet är att EU-parlamentet har mycket mindre reell makt ön vad det nationella parlamenten har. EU-parlamentet kan inte avsätt regeringar, på egen hand driva igenom lagändringar eller bedriva en egen beskattningspolitik. Mycket av det här beror på att de enskilda länderna inte har något ministerråd att förhålla sig till.

Moderaterna

Det finns säkert flera faktorer. En förklaring är nog känslan av att det ligger långt bort. Att det inte berör just mig i min vardag på samma sätt som exempelvis ett riksdags eller kommunalval. Väljarna identifierar sig inte med EU kandidater på samma sätt som är fallet med riksdagskandidater.


--------------------------------------------------------------
Även idag kvarstår dock samma uppmaning om ni fick igår. När ni, som ännu inte har gjort det, väljer att rösta så gå inte själv! Ta med er minst fyra andra till vallokalen och uppmana dessa fyra att göra detsamma. Ta en snabb titt i telefonboken, släng iväg ett simpelt SMS eller ring och hör med folk om de inte ska med och rösta.

Ett annat alternativ för er som är av den något mer modiga och crazy skolan är att köra sk. SMS-roulette med EU-valsinriktning. Ni har garanterat sett det på diverse obskyra tv-program eller kört det på någon blöt för/efterfest. Tillvägagångssättet är fruktansvärt enkelt. Ge din mobil till någon av dina vänner. Han eller hon får skriva ihop ett meddelande som måste innehålla uppmaningen att gå och rösta på söndag. Därefter bläddrar författaren av meddelandet i telefonboken och telefonens ägare får, utan att se var i telefonboken vännen befinner sig, säga stopp. Meddelandet skickas sedan till den kontakt som uppenbarade sig när du själv sa stopp. Ett tips inför kvällens aktiviteter kan vara att redan i förväg ha sammanfattat själva meddelandet, då det finns en överhängande risk att andra mindre lämpliga meddelanden letar sig in i leken om den påbörjas i ett sent och blött skede av nationaldagsfirandet. Lycka till!

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
---------------------------------------------------------------
"Det är vi som väljer - 7!"

fredag, juni 05, 2009

Partierna själva om väljarnas påstådda ointresse. Och uppmaning till er läsare!

Med en fredag, en nationaldag och en söndag kvar av röstandet så fortsätter vi på Bloggokrati vår utfrågning av de kandiderande partierna. För att använda oss av en välkänd fotbollsprofils ord så kör vi "ända in i kaklet". Idag tar vi upp frågan kring folkomröstningarnas vara eller icke vara i svensk europapolitik. Hur ställer sig egentligen partierna till att vi väljare ska få folkomrösta i frågor framöver? Vi frågade och de svarade så här:

Hur ställer ni er till EU och folkomröstningar ?

(Irland höll (då de var tvingade) folkomröstning om
Lissabonfördraget medan Sverige avstod?)

Piratpartiet

Demokrati är bland det viktigaste vi har, och vi gillar inte när
man fjärmar folket från makten. MEN vi gillar grundtanken i att man
präntar ner gemensamma värderingar. Internet är globalt, och det krävs
gemensamma grundvärden för att skydda vår frihet, våra privatliv och
vår demokrati i en global och digital tidsålder när landsgränser bryts
ner.

Miljöpartiet - Per Gahrton

Det bör hålls fler folkomröstningar - men då måste resultatet respekteras!


F!

Det är utmärkt med folkomröstningar, men blir det som med
Lissabonfördragsomröstningen på Irland, att man röstar tills svaret
passar, ja då förloras förtroendet för demokratin. Vi skulle absolut
haft en folkomröstning om Lissabonfördraget i Sverige, inte minst
sedan man i fördraget banat väg för religiös fundamentalism.

Folkpartiet

Folkomröstningar i frågor som rör medlemsländerna själva är upp till
medlemsländerna att bestämma om.

Kristdemokraterna

I Sverige har vi endast rådgivande folkomröstningar, och till största
delen avgörs frågor ju i riksdagen av de förtroendevalda.
Kristdemokraterna ansåg att Lissabonföredraget skulle behandlas och
avgöras i riksdagen.

Vänsterpartiet

Positivt. Vi anser att det borde vara en självklarhet att vi
folkomröstade om Lissabonfördraget då det innebär såna genomgripande
förändringar för medborgarna.

Junilistan

Irlands grundlag krävde att folket, inte politikerna skulle få bestämma om de ville ha en ny EU-grundlag eller inte. Folket sade nej, precis som fransmännen och holländarna hade gjort tidigare. Junilistan drev en intensiv kampanj för att svenska folket i en folkomröstning skulle få ta ställning till om vi skulle acceptera förslaget till ny EU-grundlag eller inte. Junilistan välkomnar fler folkomröstningar och ser det som ett viktigt komplement till den representativa demokratin.

Sverigedemokraterna

Alla länders folk bör få folkomrösta.

Centerpartiet

Det beror på vad folkomröstningen handlar om. Själva medlemskapet till EU var en självklar fråga att avgöra i en folkomröstning. När det gäller Lissabonfördraget var vi dock emot en folkomröstning eftersom frågan handlade om förändringar (om än rätt omfattande förändringar) till ett grundfördrag vi redan sagt ja till genom vårt inträde i unionen. Det är därför inte en fråga för en folkomröstning. 


Socialdemokraterna - Olof Nyman, Lund

EU behöver folkomröstningar mer än enskilda medlemsländer pga av att valdeltagandet är så lågt i valet till Europaparlamentet. Därför kan folkomröstningar vara ett sätt att förankra beslutet hos befolkningen men då krävs det att man respekterar besluten i större utsträckning än vad man gjort hittills. Tex. Folkomröstningarna om fördraget i Nederländerna och Frankrike.

----------------------------------------------------------------

För övrigt vill vi här på Bloggokrati passa på och ta upp lite valstatistik. Enligt valmyndighetens hemsida så hade hela 357 310 personer förtidsröstat den 2 juni. Det är 140 324 fler personer än vad som hade röstat under samma period vid förra Europaparlamentsvalet 2004. Nu lägger vi i en ytterligare växel och tar tag i det här. 

Här kommer en ny uppmaning till alla er som ännu inte har röstat. Den dagen ni bestämmer er för att gå och rösta, se då till att få med er minst fyra andra personer till vallokalen. Kolla telefonboken i mobilen och välj och vraka bland allt ifrån grannar, klasskompisar och gamla ex till syskon, arbetskamrater och den där avlägsna släktingen som du har lovat att höra av dig till i snart tre år. Oavsett om ni inte kan gå tillsammans rent fysiskt så kan ni fortfarande rösta samtidigt. För att underlätta förfarandet så har ni en karta över samtliga vallokaler i vårt avlånga land HÄR. Klicka er fram till er hemkommun och kolla vart just ni kan svänga in och avlägga er röst. 

Om alla får minst fyra till att rösta så kan vi alla se fram emot en valvaka där diverse experter kommer få skämmas ögonen ur sig för sina lågt ställda förväntningar och sitt tjat om ett lågt valdeltagande och ett dåligt intresse för EU-valet! 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 
-----------------------------------------------------------
"Det är vi som väljer - 7 juni!" 

tisdag, juni 02, 2009

10 partiers syn på EMU-frågan!

Finalveckan är här! 

Zlatan och Söderling har visat var skåpet ska stå runt om i Europa nu är det dags för dig att göra detsamma. Senast på söndag måste du ha avlagt din röst och bestämt dig för hur du vill att Europa ska styras de närmaste fem åren. Idag fortsätter Bloggokrati sin guidening till ditt val på söndag. Idag tar vi oss an EMU-frågan. Förhoppningsvis kan det reda ut ytterligare några frågetecken inför söndagen.


Bör Sverige gå med i EMU?

PiratPartiet

Vi tar ej ställning i fördelningspolitik, utan röstar med vår gruppering.

Miljöpartiet - Per Gahrton

Nej, det är väldigt bra för oss nu att vi har en egen valuta som ändrar
värde i förhållande till euron och dollarn, det underlättar för svensk
export och gör att världskrisen drabbar oss mindre

F!

Det är en av frågorna som isf måste avgöras med en folkomröstning.
Skall vi gå med måste nuvarande EMU-regler reformeras så att social
välfärd och full sysselsättning blir övergripande mål. Så är det inte
idag, utan EMU sätter stark press på neddragningar och privatiseringar
i offentlig sektor. Det innebär sämre social välfärd och trygghet för
kvinnor och i många fall en begränsning av kvinnors arbetsmarknad.

Folkpartiet

Ja! Sverige ska gå över till euron så snart som möjligt. En ny
folkomröstning måste hållas senast 2011.

Kristdemokraterna

Kristdemokraterna accepterar resultatet av EMU- folkomröstningen som
visade att svenska folket inte vill införa euron som valuta i Sverige.
Vi arbetade för ett införande och tror fortfarande att euron i längden
kommer att vara positiv för svensk ekonomi. Vi tror den stärker de
svenska företagens ställning genom att ta bort konkurrensnackdelen som
vår egen valuta utgör, vilket i sin tur ger ökad handel. Ökad handel
ger en bättre ekonomi för hela Sverige som ökar arbetstillfällena och
tillväxten. Allt detta är oerhört viktiga argument för ett ”ja” till
euron. Ett framtida införande av euron, måste dock föregås av en ny
folkomröstning och där en majoritet säger JA till att gå med i EMU.

Vänsterpartiet

Nej. Sverige har haft högre tillväxt och lägre arbetslöshet i
jämförelse med euroländerna.

Junilistan

Junilistan säger ja till att behålla den svenska kronan. Sverige har under de senaste åren haft en bättre ekonomisk situation än de flesta andra länder i EU. Det råder ingen tvekan om att vi har gynnats av att ha en självständig valuta, en egen penningpolitik och en fristående riksbank. Också nu, i en svår ekonomisk nedgång, har en flytande valuta tydliga fördelar. En krona som anpassar sig efter marknadens utveckling bidrar till att stärka den svenska exportindustrins konkurrenskraft. Det tjänar både samhället och svenska arbetstagare på.

Sverigedemokraterna

Nej

Centerpartiet

Frågan behöver utredas ytterligare innan vi tar ställning för eller emot att gå med i EMU. Centerpartiet kommer att utreda frågan under nästa mandatperiod och beslut tas i samband med en partistämma 

Socialdemokraterna - Olof Nyman, Lund

Nej. Eftersom Sverige har haft en folkomröstning, med högt valdeltagande och tydligt utslag, så måste detta respekteras i åtminstone tio år. Därför ska vi inte ens föra en diskussion om att gå med i EMU förrän tidigast 2013. Och först efter detta kan det vara aktuellt med en ny folkomröstning.
 
---------------------------------------------------
Ta även en titt på våra uppdaterade EU-länkar. Här finns informationen du behöver inför söndagens val. 
---------------------------------------------------
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 
---------------------------------------------------
"Det är vi som väljer - 7 juni!"

tisdag, maj 26, 2009

13 dagar kvar! 11 partier ger sin syn på ACTA!

Idag har vi alla som ännu inte röstat 13 dagar kvar på oss att göra det. Söndag kväll, den 7 juni, är vår möjlighet att påverka EU över för den här gången. I den bästa av världar har vi då alla lyckats få in en kandidat i Europaparlamentet som under fem års tid kommer att kämpa för just våra hjärtefrågor. För er som ännu inte riktigt bestämt er för vem ni ska lägga er röst på kommer här ytterligare ett svar på vår frågeenkät angående partiernas ställning i olika EU-frågor. Idag kommer vi in på ett område som debatteras flitigt över hela Europa just nu, nämligen det sk. ACTA-förslaget och processen kring detta förslag. Den exakta frågeställningen lyder som följer:

Hur ser ni på ACTA och processen kring detta ?

Piratpartiet

Problemen med ACTA är många. Vi gillar inte dolda beslutsprocesser
- vi tycker att man ska spela med öppna kort gentemot befolkningen. Vi
gillar heller inte ACTA i sig - det hela är en mycket farlig och
kränkande väg att slå in på. Vi gillar inte inskränkningar av
demokrati. Vi gillar inte censur. Vi gillar inte att tulltjänstemän
ska rota runt i folks privata datorer och mp3-spelare. Vi gillar inte
att USA försöker påtvinga sin upphovsrättslagstiftning på resten av
världen. Vi tar starkt avstånd både från ACTA i sig, och från den
process som man har använt för att i hemlighet arbeta fram ACTA.


Miljöpartiet

ACTA är en demokratisk skandal. Som yrkesförfattare är jag visserligen för
att det ska finnas lagfäst upphovsrätt, men inte med den sorts metoder som
används i Pirate Bay-fallet, ACTA, Ipred etc etc. vi måste inse att vi
lever i en ny typ av kommunikationsvärld där gamla metoder inte funkar.


F!

Hemlighetsmakeriet kring ACTA är horribelt och synnerligen
odemokratiskt.  Liksom Telekompaketet bryter ACTA mot
Europakonventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de
grundläggande friheterna.


Folkpartiet

Folkpartiet delar den svenska åsikten att ACTA ska rymmas inom ramarna
för redan gällande rätt. Det gäller såväl svensk rätt som
gemenskapsrätt. Detta innebär att Sverige verkar för att det inte ska
krävas några lagändringar till följd av ACTA. Så ser också
förhandlingsläget ut. Sverige arbetar också för dels att
förhandlingsprocessen öppnas på så sätt att det blir möjligt att
offentliggöra och ta in synpunkter på förslag, dels att tillräcklig
tid ges för information och förankring.


Kristdemokraterna

(Denna fråga är svår att besvara rakt av, eftersom frihandelsavtalet
ACTA ännu inte behandlats i Europaparlamentet, men jag försöker här
att besvara vad jag tror du åsyftar)
Frihandelsavtalet ACTA innehåller många komponenter, men huvudsyftet
är att bekämpa den stora förfalskning som sker av varor. OECD beräknar
att det handlar om förfalskningar för cirka 150 miljarder euro per år.
I debatten finns många rykten om att det i ACTA-förhandlingarna skulle
diskuteras utökade möjliheter för tullen att genomsöka mp3-spelare och
datorer efter illegalt nedladdat material. Det är dock en
feluppfattning. Kommissionen har i uttalanden understrykt detta flera
gånger. Förhandlingarna innehåller inget alls som gäller internet, och
vi skulle under alla förhållanden motsätta oss om sådana förslag kom
upp.
I nuläget omfattas processen av sekretess, vilket vi beklagar och
troligen har debatten uppkommit till en del beroende på detta. Vi
kristdemokrater jobbar hårt för öppenhet i förhandlingarna. I nuläget
är dock Sverige låsta, eftersom sekretessen berör förhållandet till
andra stater.  (I en omröstning i riksdagen så röstade alla
allianspartier tillsammans med socialdemokrater för att den nuvarande
sekretessen ska kvarstå pga. av förhållandet till andra stater där en
del krävt att hemligstämpeln ska kvarstå)
Det ska dock sägas att EU-parlamentet måste godkänna ACTA-avtalet för
att det ska träda i kraft i EU och det har ej varit uppe till
omröstning ännu.


Vänsterpartiet

Vänsterpartiet har i EU-parlamentet krävt offentlighet kring ACTA-
förhandlingarna.Vi har även i riksdagens näringsutskott krävt
offentlighet kring regeringens handlingar.Vänsterpartiet vägrar att
stödja en produkt som tas i slutna mötesrum och vars effekt blir
minskade medborgerliga rättigheter och intrång i privatlivet.


Junilistan

Öppenhet och transparens är bärande värderingar för Junilistan. Vi är därför skeptiska till att Acta-förhandlingarna i så stor utsträckning undanhålls insyn. Hemlighetsmakeriet gör att en mängd obekräftade rykten om avtalets innehåll florerar och leder till osäkerhet och skapar misstro. Eftersom delar av förhandlingarna enligt uppgift berör den personliga integriteten och olika myndigheters befogenhet att eftersöka enskilda individer anser Junilistan att förhandlingarna omgående måste bli föremål för full insyn.


Sverigedemokraterna

Vill vill inte att EU ska ha någon makt i dessa frågor varför vi är negativa till processen.


Centerpartiet

Vi är i princip för ACTA. Vi vill göra en grundlig översyn av det upphovsrättsliga systemet, vilket borde ha skett innan dessa förhandlingar inleddes. Men nu är vi där vi är och avtalet är inte färdigförhandlat ännu. Om det inte blir mer långtgående än de regler vi redan har i Sverige och inte EU, har vi inget emot avtalet.


Olof Nyman
Socialdemokratisk kommunalpolitiker, Lund

Sättet som förhandlingarna har bedrivits på är dåliga eftersom öppenhet främjar förankrandet av ev lagar och avtal i samhället. Ingen person skall kunna stängas av från internetanvändning utan ett domstolsbeslut i det enskilda fallet.


Moderaterna

Frågan om Acta-förhandlingarna är i vissa delar diffusa. Det handlar om hur vi ska få ett bättre fungerande internationellt rättsligt skydd av immateriellrättigheter. Och det är EU som förhandlar på sina medlemsstaters vägnar. Det är då en klar nackdel i det europeiska systemet när offentligheten inte finns där för att värna den europeiska offentlighetens intressen. Det är något som vi bör ändra på. En gammal princip spelar roll för att se till att den moderna tidens politiska process utgår från medborgarnas intressen, inte utifrån enskilda makthavares tolkning av offentlighetens intresse.


-------
Under gårdagen tog även Moderaterna sig i kragen och svarade på frågorna som vi skickade till dem den 29/4. Vi vet att vi tidigare har sagt att inga svar skulle publiceras från de partier som inte svarade i tid, men efter moget övervägande har vi nu tänkt om. Dessa frågor skickades ut och publiceras med ett enda syfte, att informera er läsare inför EU-valet. När vi nu har fått in svar från samtliga partier vore det, enligt oss på Bloggokrati, fel att undanhålla er information från Moderaterna. Därför kommer, från och med denna fråga, självklart även Moderaternas svar att publiceras. Vi ska även försöka att på bästa sätt publicera Moderaternas svar på de frågor som tidigare har publicerats. Vi återkommer om detta framöver. 

Läs, kommentera, vidarebefodra och reflektera över de ovanstående svaren!

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * 
-----------------------------------------------------------
"Det är vi som väljer - 7 juni!" 







söndag, maj 24, 2009

Ta reda på vilka som håller med just dig!

Vill passa på att tacka hell- man för länktipset om denna, Demesta-konstruerade, alldeles förträffliga valkalkylator. Här kan du fylla i vad du har för åsikt i olika frågor och sedan får du fram vilket partis åsikter som bäst överenstämmer med dina egna. 

Nu tänker ni att en kalkylator av detta slag har idag varje tidning med självaktning, visst men just denna har en lite annorlunda graderingsskala och dessutom har den en större bredd, då den inkluderar både Sveridemokraterna och Piratpartiet! Så ta er en titt, förhoppningsvis kan ni bli lite bättre övertygade om vad ni ska rösta på den 7 juni!

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 
----------------------------------------------------
"Det är vi som väljer - 7 juni!"

Turkiet splittrar partierna inför EU-valet!

I en tid då opinionsundersökningarna avlöser varandra och svarsenkäter och kandidatintervjuer fyller varenda tidning vill inte vi på Bloggokrati vara sämre. Därför publcierar vi idag svaret på den fjärde frågan i vår EU-valsspecial. Idag handlar det om EU's utvidgning och då specifik om huruvida Turkiet ska bli en del av EU elle ej. Den exakte frågeställningen lyder som följer:

Vad anser ni om Turkiet och EU-medlemskap ?

Piratpartiet:

Vi gillar turkisk kultur. Och turkisk mat. Vi har ingenting emot
Turkiet. Vi tar ställning för eller emot beroende på vad vår blivande
gruppering tycker, men som princip så gillar vi att skaffa kompisar i
främmande kulturer.

Miljöpartiet:

Ja i princip, men det förutsätter bättre demokrati och lika rättigheter
för alla, inte minst kurderna.

F!

Vi är för en utvidgning, men självklart att de mänskliga rättigheterna
i ett ansökarland prioriteras minst lika högt i bedömningen som
ekonomiska förutsättningar och att det även följs upp i alla
medlemsländer. Det innebär att en ökad vikt läggs vid respekten för
kvinnors, hbt-personers, funktionshindrades samt etniska, kulturella
och politiska minoriteters mänskliga rättigheter.

Folkpartiet

» Fortsatt utvidgning. De senaste årens EU-utvidgning har bidragit
till att människor som relativt nyligen levde i diktaturer nu kan leva
i demokrati, fred och frihet. Östutvidgningen har gjort vår omvärld
tryggare och säkrare. Vi vill därför fortsätta utvidgningen – de
ansökarländer som uppfyller krav på demokrati, marknadsekonomi och
mänskliga rät tigheter ska så snart som möjligt kunna bli medlemmar.

» EU öppet för Turkiet. Turkiet ska vara väl kommet som EU-medlem när
unionens krav på demokrati, mänskliga rättigheter och marknadsekonomi
är uppfyllda. EU ska göra kraftfulla insatser för att stödja fortsatt
demokratisk utveckling i landet.

» Tätt samarbete med Östeuropa. Ukraina, Moldavien, Georgien och andra
länder i Öst Europa som har långt kvar till EU-medlemskap ska erbjudas
ett partnerskap med frihandel, avtal om studentutbyte, och stöd till
att bygga upp demokratiska institutioner, kamp mot människohandel och
åtgärder mot korruption.

» Bort med visumtvånget. Medborgare i kan kandidatländerna Turkiet och
Makedonien, övriga länder på västra Balkan samt de länder som ingår
partnerskap med EU, ska kunna resa fritt utan visum till EU-länderna.

» Demokratistöd till Vitryssland. EU bör anta en Vitrysslandstrategi.
Sveriges och EU:s stöd till Vitryssland och andra odemokratiska länder
i grannskapet ska helt inriktas på stöd till demokratirörelser,
oberoende media och det civila samhället. Allt övrigt bistånd ska
slopas.

» Medlemskapskraven måste följas. Kriterierna för medlemskap ska
tillämpas strikt för varje land, utan undantag. Särskilda kontroller
ska göras av nya EU-länder under en övergångsperiod, för att
säkerställa att kraven respekteras. I värsta fall ska ett land kunna
stängas av tillfälligt från delar av samarbetet.

» Fri rörlighet för alla. Den fria rörligheten ska gälla alla nya
EU-medborgare från första dagen. Begränsningsregler för att skydda
enskilda länders arbetsmarknader ska inte tillåtas.

Kristdemokraterna:

Gällande din fråga om hur EU ska se ut i framtiden, så är
Kristdemokraterna av åsikten att man i dagsläget inte bör fastställa
var gränserna för EU:s utvidgning ska dras. Kristdemokraterna i
Sverige är starka anhängare av ett utvidgat Europa. Genom den
dragningskraft som det utgör för kandidatländer att bli medlemmar, så
har historien visat att dessa länder är benägna till att göra
demokratiska och ekonomiska reformer (vilket är krav för att uppfylla
medlemskriterierna). Vi är positiva till att Turkiet ska bli medlemmar
i EU, men här krävs att de krav som ställs för medlemskap först måste
vara uppfyllda. Turkiet har under de senaste åren påbörjat
demokratiska reformer, men fortfarande finns mycket arbete kvar att
göra och särskilt att efterleva de konventioner om mänskliga
rättigheter, som de har skrivit under.

Vänsterpartiet

Ja, om Turkiet uppfyller mänskliga rättigheter i både lagstiftningen
och i praktiken.

Junilistan:

Junilistan är positivt till att Turkiet blir medlem i EU den dagen de uppfyller kraven på mänskliga rättigheter och de övriga s k Köpenhamnskriterierna.

Sverigedemokraterna:

Vi är motståndare till ett turkiskt EU-medlemskap. Turkiet hör inte hemma i Europa varesig sett till demokrati, geografi, religion eller kultur. Ett turkiskt medlemskap innebär också att Sveriges inflytande kommer att minska ytterligare samt att EU:s budget och därmed Sveriges medlemsavgift till EU kommer att öka då Turkiet är ett fattigt land.

Centerpartiet:

Turkiet ska kunna bli medlem i EU och prövas utifrån samma villkor som gäller för alla andra länder som söker medlemskap i unionen. Det handlar således om att de ska uppfylla vissa villkor för mänskliga rättigheter mm. När Turkiet uppfyller dessa grundläggande villkor för medlemskap anser vi att de ska kunna bli medlem i EU. 

Socialdemokraterna:

Det hade varit positivt att få med ett land i den europeiska unionen som för muslimskt och den mångfald som detta skulle innebära för EU. Men pga Turkiets storlek (befolkningsmässigt) så kan EU idag inte hantera Turkiet som medlem. Detta beroende på att demokrati kräver att ett så stort land måste få stort politiskt inflytande och EU av idag har redan svårt att fatta gemensamma beslut. Man kan bara se på problemen som uppstod när EU utvidgades österut.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 
-------------------------------------
"Det är vi som väljer - 7 juni!"