onsdag, juli 08, 2009

Brevvänner, försvarsaffärer & Michael Jackson

För att citera statsminister Reinfeldt från en tv-debatt för nåt år sedan, "den som hängde med på det där kan ju ringa en kompis". Statsministern riktade sig då mot Mona Sahlin, men kommentaren går precis lika bra att applicera på turerna kring Hägglundsaffären. Nu går alltså FMV ut och säger att Hägglunds produkt, SEP, var ett bättre alternativ än Patrias produkt. Ändå rekommenderade de regeringen att köpa den senares. För en lekman som undertecknad ter det sig ju något underligt att man alltså investerar nära på en miljard kronor i ett projekt, jämför den produkt man investerat pengar i med en annan produkt, kommer fram till att den produkt man redan investerat en miljard i är bättre än den produkt man jämför med och ändå väljer bort den...? Som sagt, den som greppar logiken i det agerandet kan mycket väl ringa både en och två kompisar.

För den något mer konservativa delen av befolkningen går det bra att höra av sig till sina vänner på samma sätt som BAE-chefen David Allot, via brev vill säga. Nu kanske inte Allot skulle kategorisera just den svenska regeringen som sina såtaste vänner, men han förärade dem i alla fall med ett brev. I brevet påtalade han sin och BEA:s besvikelse över på vilket sätt den svenska regeringen har behandlat hela affären. Han tillade också att detta riskerar att påverka hela BEA/Hägglunds verksamhet i Sverige vilket i slutändan kan leda till att bolagets anställda i Sverige kan tvingas lämna sina jobb. En miljard i redan investerade pengar plus massuppsägningar från Hägglunds i Sverige, i orter som redan idag är hårt ansatta av den rådande ekonomiska situationen. Det kan bli många röda siffror för Anders Borg om det blir verklighet.

Dessutom riskerar detta att träffa den berömda fläkten snarare än regeringen anar om man inte tar det på allvar. Borgerliga kärnväljare värnar försvarsfrågor. De har funnit sig i att bli överkörda gång efter annan under de senaste åren, troligtvis eftersom arbetslinjen och ekonomin har vägt upp regeringens behandling av försvaret. Detta kan dock visa sig vara droppen för många. Inte nog med att man från regeringshåll för en försvarspolitik med totalt fokus på ekonomi snarare än på försvarsbehov. I det här fallet har regeringen gjort exakt det den alltid beskyller oppositionen för att göra, slängt skattepengar omkring sig. Först investerar man en miljard av skattebetalarnas pengar i projektet, sen lägger man ytterligare skattemiljarder på en annan produkt. En produkt som nu alltså påstås vara sämre än den svenska. Det finns nog ett antal skattebetalare i det här landet som tycker ett och annat om det och bara för att oppositionen har gått med på att hålla tyst under EU-ordförandeskapet betyder det inte att väljarna gör detsamma.

****************************************

En helt annan sak.
Igår begravdes Michael Jackson. I en TV-sänd ceremoni fick hela världen ta avsked av the King of Pop. Ceremonin väckte dock en lite fråga hos undertecknad. Jackson hade så sent som förra året konverterat till Islam, men nästintill samtliga talare under ceremonin pratade i kristna termer. Dessutom inleddes och avslutades hela evenemanget med kristen bön, ledd av en kristen pastor. Alla fina ord om beundran över Jacksons mod att gå sin egen väg och att stå upp för det han trodde på får sig onekligen en törn när man inte ens låter honom lämna jordelivet i en ceremoni präglad av den tro han hade gjort till sin. Tydligen måste man skarva lite när miljarder människor ska se på när den amerikanska drömmen hyllas, en muslimsk högtid, till världens största artists ära, på bästa sändningstid i USA... skulle inte tro det va?

/ J. Nyström

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

2 kommentarer:

  1. Varför välja SEP?

    Man ska inte köpa SEP för att stödja svensk industr eller minska arbestlösheten. Man ska köpa SEP för att det är ett mycket bättre och billigare fordonssystem
    Anledningen till att SEP anses dyr, när den i värkligheten är billigare än konkurernade fordon är att FMV tagit med NRE kostnad, dvs utväcklingskostnaden i priset.
    AMV, 113 fordon 2,6 miljarder = 23 miljoner st.
    SEP, 113 fordon 3,6 miljarder, varvid en extra miljard i NRE(Elhybrid drivlina)räknas med i detta belopp, dvs 113 SEP = 2,6 miljarder, 23 miljoner st. Detta är den initiella kostnaden,vilket är högt pga SEPs modulsystem, men vilket gör att det i slutändan när man har de olika varianterna får ett mycket billigare system på sikt.
    Det säjs även att SEP förlorade på prestanda, detta är helt fantastiskt påstående som är 100% felaktigt. Jag kan ta det absolut viktigaste egenskaperna och jämföra:

    Skydd:
    AMV klarar STANAG 3a/b och som option 4a/b innan fordonet når maxvikt, men drivlinan ligger helt öppen vilket påpekats tidigare. SEP klarar STANAG 4a/b i standardutförande och har pga sin låga vikt möjlighet att öka över nu satta STANAG normer till 12 resp 15 kg mina.
    SEP kan utrustas med div olika RPG-7 skydd, bla aktiva och elektriska som slår ut motkommande projektiler. Se tex film på youtube.
    SEP skyddar viktiga komponeneter i drivlinan för att fordonet skall kunna framföras bort från en minsprängning följt av ett bakhåll. AMV har inga skydd för för tex drivlina.

    Mobilitet:
    AMV har svängradie på 23m, SEP 16m, detta var ett av de krav FMV drev mkt hårt och sedan släpte på. Just svängradie har varit ett mycket stort problem i Irak bla när dessa fordon inte kan följa vanlig stadskörning utan måste stanna och ta om. Mycket farligt pga tiden i hotområde ökar och ett stillastående fordon är mycket lätta att träffa.
    SEP har ochså pga detta den sk pivotsvängen vilket gör att den kan göra en 180° på fläcken vilken skall användas i sådanna miljöer där hot plödsligt uppenbarar sig framför fordonet.
    SEP har Nivåreglering för minsäkert läge vilket ökar den redan extremt höga merkfrigången till ca 700 mm!!
    SEP har längre fjädringsväg vilket ger bätter framkomlighet.
    SEP har 4ton lägre vikt med samma skydd och utrustning.
    SEP är 1,5 m kortare.

    Lastkapasitet:
    SEP väger utan last och skydd ca 12ton, AMV 16 ton. detta betyder att SEP kan ha 4 ton mer i lastvikt och skydd vilket nämnts tidigare. Detta gör att med samma skydd och utrustning kommer fordonet alltså att väga 4 ton mindre vilket ger betyderligt lägre bränsleförbrukning, mycket bättre framkomlighet, bättre komfort, högre hastighet, mindre slitage, mm.
    I Irak och Afganistan där man kör på mjuka underlag som sand och sten kommer vikten att vara avgörande för framkomligheten. SEP kommer att göra ett mycket bättre jobb där, och i liknade miljöer.
    Jag hoppas alla förstår att det FMV och regeringen gör just nu är att de väljer kortsiktigt sparande som kommer att ge döda och lämlästade svenska soldater eller ett Bra fordonsystem för framtiden som kostar lite mer i initialskedet.


    Över Ing. Glenn

    SvaraRadera